Τα μνημεία του Πενταδιώτικου

Στο Πενταδιώτικο της Μάνης, είναι αρκετά ξεχασμένα φυσικά, αρχαιολογικά και ιστορικά μνημεία.

α) Η Βαθειά Μουζή (Βύθισμα) και η Μικρή Μουζή ή Μερδουπός στην περιοχή του χωριού Έρημος. 

Στο περιστόμιο της Βαθειάς Μουζής είναι χαραγμένη σε ορθόλιθο η εικόνα χθόντας θεότητας – μάλλον του Χθόνου Ηρακλή.

Η Ορθόλιθος και το χάραγμα, έχουν γίνει προομηρικά (;).

Εκτιμάται ότι σ' αυτό το χώρο, λειτουργούσε ιερομαντείο του θεού Ήλιου (του ΛΑ-ΗΛΙΟΥ), από τότε που είχε το Ταίναρο, για τέμενος του (ιερό χώρο του ήλιου) και φυλακάρι των παμυίων του (7Χ50=350) – όσα και τα μερονύχτια του τότε ενιαυτού.

Ο Μερδουπός (το μέρος της Οπής) είναι άπατος – πύλη της μέσα Γης – του Άδη και επέκαινα του Τάρταρου – Αντιουρανού.

β) Παράμερα του Μερδουπού – προς το Μέζαπο – Μέσαντο=Απάτης μέσης – Λιμάνι Μέσης – είναι το περιώνυμο ''Μυρωμένο Δάσος'' – θαύμα της φύσης – παράξενο και μοναδικό μυρωβολά, άγνωστο από τι και γιατί. Οι παλαιοί το είχαν για Μυρώβλυτο, ενώ οι τωρινοί το λένε Μυρωμένο – με την έννοια του Αγιασμένου.

γ) Στη θέση Βερλάς του παμπακιώτικου βουνού Χρεπερού, είναι ο λεγόμενος Χαραμπός. Υπόγεια στοά, που βγάζει στο Κουκούρι- η ακουσμένη ως στοά – σπηλιά -  του κόκορα. Φημολογείται ότι κάποτε έριξαν από την τρύπα του Βερλά ένα κόκορα – προφανώς δεμένο σε κάποια σανίδα – και βγήκε στο κουκούρι, κράζοντας γιατί ξαναείδε το φως. 

Αυτή η Στοά - Δρόμος του κόκορα, κρύβει μυστήρια και μυστικά για γεγονότα, καταστάσεις και διάβατα της μέσα Γης. Ακούγεται, ότι το κουκούρι (ο φουρτουνιάρικος κόλπος), οφείλει το όνομά του στον κόκορα, αλλά κάποιοι αντιλέγουν ''ότι πήρε το όνομα του από το πηγάδι – κοντά στο άνοιγμα της στοάς του κόκορα – που μοιάζει με κιουκιούμι (κιουκούμι – κουκούρι) – αρχαιότατο κάθικο νερού (;) ''ενδέχεται και άλλως έχειν'' (;).

δ) Στην κορφή του βουνού ''Αϊ Λίας'' κοινού των χωριών Πάμπακας και Μίνας – είναι το Ρημοκλήσι του Προφήτη και πέτρες παλιές από το βωμό του ήλιου. Κάποτε σε όλες τις κορυφές της οροσειράς του Ταΰγετου, ήταν βωμοί του ήλιου.

ε) Στο Μινιάτικον (βουνά) ακούγεται το τοπωνύμι ''Λαού'' – Αλλοτινά οικισμός -  από τα πρώτα πολίσματα των Ανθρώπων – προγενέστερος και της πόλης ''ΛΑΣ'', που θεωρείται η αρχαιότερη του κόσμου.

(Λαός – λαού – το χωριό του Ήλιου, πρώτη συνοίκηση ανθρώπων). Και η λέξη ''Λαός – Λα.ό.ς'', σημαίνει: ''Σύνολο ανθρώπων του ίδιου χώρου, που επικοινωνούν μεταξύ τους με το λόγο – με όλα τα είδη και τις μορφές του λόγου – λόγια, κινήσεις, νοήματα, εικόνες και άλλα. Ίσως (;) στο χώρο του ''Λαού'', να προκύψουν κάποια σχετικά ευρήματα.

στ) Πάνω από το χωριό Πάμπακα, είναι ο ''Γκρεμός''. Λέγεται ότι κάτω από τον Γκρεμό, αλλά και μέσα του, είναι στοές από αναζητήσεις σπάνιων μετάλλων – και επικίνδυνων μετάλλων – και κρύπτες αρχαιολογικών θησαυρών.

''Τα θαυμαστά έργα των αρχαίων Ελλήνων Καλλιτεχνών, ακόμα αναζητούνται – Η Μάνη ήταν τότε ο προσφορότερος τόπος και το Πενταδιώτικο, ο καλύτερος''.

''Και τα Σκεύη, τα Ιερά της Αγίας Σοφίας, κάπου στη Μάνη τα μετέφεραν, για ασφάλεια – αλλά αυτά θα φανερωθούν από μόνα τους όταν ο Αρχιερέας των Ελλήνων συνεχίσει τη λειτουργία στη ίδια εκκλησία από το σημείο του διακόπηκε τότε – στην Άλωση της πόλης.

ζ) Στο χωριό Πάμπακα, είναι και η εκκλησία ''Άγιοι Θεόδωροι'' (1075 μ.Χ.) Χτισμένη και με υλικά αρχαίων ελληνικών χτισμάτων, σε χώρο αρχαιολογικό. Στον περίγυρο της, πριν από 70 περίπου χρόνια, είχαν δράσει αρχαιοκάπηλοι. Για χρόνια φαίνονται τα λαγούμια που είχαν αδειάσει. Κάποιοι έσκαψαν και στον πρόναο με άγνωστα αποτελέσματα. Παλιότερα, μια τρύπα στο δρόμο έδειχνε άνοιγμα, που ίσως οδηγούσε κάτω από το Ναό. Στο ΝΔ άκρο του προαυλίου του Ναού, ήταν κοκκαλιάρα, όπου κάποιος είχε δει νόμισμα – οβολό – στο στόμα κρανίο. (Οστά νεκροταφείου προομηρικής περιόδου;) (;) Το μνημείο αυτό, για να διατηρηθεί και αξιολογηθεί, έχει ανάγκη από έγκαιρη παρέμβαση των αρμόδιων υπηρεσιών. Η όποια αποκατάσταση, πρέπει να συμπεριλαμβάνει αναπόσπαστα, και τον περίγυρο του.

Το Πενταδιώτικο, έχει και άλλα αξιόλογα και αξιοθέατα μνημεία. (Σπηλιές του Μέζαπο,υ του Κουκουριού και του Μπρικού) (Εγκαταλειμένους οικισμούς) (Καλόσπιτα – χώρους πανάρχαιας λατρείας). (Απομεινάρια μεγαλιθικών χτισμάτων). (Ερείπια – απομεινάρια – μικρών εκκλησιών παλαιοχριστιανικών χρόνων). (Παραδοσιακούς οικισμούς και πολεμόπυργους).

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Terms Of Use   Sitemap